BadmintonDigest

BadmintonDigest

Sunday, 30 June 2024

Danskerne streamer stadig mere musik, men fremgangen overskygges af gratis forbrug

En ny undersøgelse viser en bekymrende tendens i danskernes musikvaner. Selvom hele 94 procent af danskerne streamer musik, er det kun 60 procent, der betaler for musiktjenester. Til sammenligning betaler hele 86 procent af danskerne for mindst én vid…
Read on blog or Reader
Site logo image middelfartavisen.dk Read on blog or Reader

Danskerne streamer stadig mere musik, men fremgangen overskygges af gratis forbrug

Af Mille Dyhrberg d. 30. juni 2024

En ny undersøgelse viser en bekymrende tendens i danskernes musikvaner. Selvom hele 94 procent af danskerne streamer musik, er det kun 60 procent, der betaler for musiktjenester. Til sammenligning betaler hele 86 procent af danskerne for mindst én videostreamingtjeneste.

I 2024 kan næsten alle danske indbyggere kalde sig digitale musikforbrugere. Hele 94 procent af danskerne streamer musik, og det er seks procentpoint flere end for to år siden. De gratis streamingtjenester, har godt fat i forbrugerne. Kun 60 procent betaler for en musiktjeneste, og hele 53 procent af al den tid, der bruges på musikstreaming, foregår på gratistjenester. Det fremgår af The Polaris Nordic Digital Music Survey 2024, som er udført på vegne af blandt andre Koda.

YouTube og Spotify dominerer gratis musikstreaming i Danmark
På tværs af de nordiske lande står YouTube og Spotify for over halvdelen af det samlede digitale musikforbrug. Kigger man på Danmark, viser undersøgelsen at størstedelen af dem, der streamer gratis musik, gør det via YouTube. På Spotify, der er den næstmest populære musikstreamingtjeneste, er det også den gratis version, danskerne anvender flittigst. Derudover viser undersøgelsen, at de tre mest populære sociale medier, TikTok, Facebook og Instagram, også bidrager til den voksende andel af musikstreaming. På de gratis tjenester er betalingen til sangskriverne i bedste fald en tiendedel af betalingen fra abonnementstjenesterne.

- Det er positivt, at antallet af digitale musikforbrugere stiger, men det høje forbrug af gratistjenester er bekymrende. Så længe der findes gratis alternativer, der leverer næsten de samme ydelser som abonnementsbaserede tjenester, er det svært at konvertere gratisbrugere til betalende kunder, hvilket gør det vanskeligt for musikere og sangskrivere at få en fair betaling for deres arbejde. Der er brug for en større indsats fra streamingtjenesterne for at konvertere gratister til betalende brugere, hvis vi skal skabe en bæredygtig og sund musikbranche, udtaler Kaare Struve, mediedirektør i Koda.

Markedet for videostreaming kan vise vejen for musikbranchen
Denne skæve fordeling i musikstreamingmarkedet bliver blot endnu mere tydelig, når man kigger på det på mange måder sammenlignelige marked for videostreaming. En væsentlig forskel er, at forbrugerne ikke kan tilgå premium-indhold gratis på videoområdet.

Hele 86 procent af danskerne betaler for mindst én videostreamingtjeneste, og over halvdelen har to eller flere abonnementer. Tallene viser en klar forskel i betalingsvilligheden mellem musik- og videostreaming og tydeliggør udfordringen for musikbranchen.

- Markedet for videostreaming demonstrerer tydeligt, hvilke økonomiske muligheder musikbranchen går glip af. På markedet for videostreaming findes der kun premium-indhold, hvilket ikke kun fører til flere betalende abonnenter, men også til en sundere konkurrence om prissætning af streamingtjenesterne. Selvom det kan synes optimistisk at tro, at musikbranchen kan opnå samme succesniveau, er det sikkert, at markedet for musikstreaming ikke vil rette op af sig selv på grund af de åbenlyse markedsfejl. Derfor skylder vi som branche musikskaberne at samarbejde og udvikle konkrete løsninger, der kan sikre dem mere fair indtægter fra musikstreaming. Kun ved at flytte gratisforbruget over på premium-tjenester kan vi komme nærmere en mere bæredygtig musikstreaming, hvor kunstnerne får den betaling, de fortjener for deres arbejde, tilføjer Kaare Struve.

The Polaris Nordic Digital Music Survey 2024 er udført af YouGov på vegne af Polaris HUB, der er et licenseringssamarbejde mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), TONO (NO) og Teosto (FIN).

Nøgletal

- 94 procent af danskerne streamer musik (vækst på 6 procentpoint)
- Kun 60 procent (57 procent i 2022) betaler for musikstreaming
- 86 procent (85 procent i 2022) betaler for videostreaming
- 53 procent (60 procent i 2022) af forbruget i tid foregår på gratistjenester

middelfartavisen.dk © 2024.
Manage your email settings or unsubscribe.

WordPress.com and Jetpack Logos

Get the Jetpack app

Subscribe, bookmark, and get real‑time notifications - all from one app!

Download Jetpack on Google Play Download Jetpack from the App Store
WordPress.com Logo and Wordmark title=

Automattic, Inc.
60 29th St. #343, San Francisco, CA 94110

at June 30, 2024
Email ThisBlogThis!Share to XShare to FacebookShare to Pinterest

No comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home
Subscribe to: Post Comments (Atom)

Merry Christmas from Everything Horse (and thank you)

Thanks for reading, sharing, and supporting us this year. Here's to a brilliant 2026...

  • Hoofbeat Update from Everything Horse
    Check out the latest equestrian news stories, event reports & more from Everything H...
  • Hoofbeat Update from Everything Horse
    Check out the latest equestrian news stories, event reports & more from Everything H...
  • Hoofbeat Update from Everything Horse
    Check out the latest equestrian news stories, event reports & more from Everything H...

Search This Blog

  • Home

About Me

BadmintonDigest
View my complete profile

Report Abuse

Blog Archive

  • December 2025 (6)
  • November 2025 (5)
  • October 2025 (7)
  • September 2025 (6)
  • August 2025 (6)
  • July 2025 (4)
  • June 2025 (8)
  • April 2025 (1)
  • February 2025 (1)
  • January 2025 (1)
  • December 2024 (1)
  • September 2024 (10)
  • August 2024 (2728)
  • July 2024 (3224)
  • June 2024 (3084)
  • May 2024 (3246)
  • April 2024 (3145)
  • March 2024 (3253)
  • February 2024 (3053)
  • January 2024 (3254)
  • December 2023 (3258)
  • November 2023 (3196)
  • October 2023 (3255)
  • September 2023 (3159)
  • August 2023 (3174)
  • July 2023 (3163)
  • June 2023 (3074)
  • May 2023 (3157)
  • April 2023 (3054)
  • March 2023 (3122)
  • February 2023 (2742)
  • January 2023 (3089)
  • December 2022 (3178)
  • November 2022 (3142)
  • October 2022 (3015)
  • September 2022 (3003)
  • August 2022 (2944)
  • July 2022 (3012)
  • June 2022 (3137)
  • May 2022 (3239)
  • April 2022 (3140)
  • March 2022 (3193)
  • February 2022 (2957)
  • January 2022 (3229)
  • December 2021 (3104)
  • November 2021 (3152)
  • October 2021 (3242)
  • September 2021 (1788)
Powered by Blogger.